E-pénztárgép, e-nyugta, megjelent a rendelet

2022-ben a Pénzügyminisztérium bejelentette, hogy az EU-ban elsőként fogják bevezetni az e-nyugtát, azaz a nem papír alapú nyugtát Magyarországon.  A részletszabályokat hosszú előkészítés után 2025. április 1-jén tették közzé, és 2025. május végére a technikai részletekkel is elkészült az adóhatóság.

Az első tervezetben, amelyet az Európai Bizottság részére küldött meg a kormány 2023-ban, még az szerepelt, hogy 2025. január 1-jétől olyan vállalkozásokra terjesztik ki a pénztárgép használatot felhő alapú e-pénztárgép használatával, akik ma nem kötelezettek online pénztárgép használatára: piaci árusok, víz-gáz szerelők és egyéb építőipari munkát végzők, fodrászok, kozmetikusok, ápolók, pszichológusok, fényképészek stb.

A végül 2025. április 1-jén megjelent 8/2025. (III.31.) NGM rendeletből hiányzik az új kötelezetti körre vonatkozó melléklet. A NAV közleményéből kitűnik azonban, hogy a ma kézzel nyugtát író árusoknak, szolgáltatóknak ugyan nem kötelező, de lehetséges 2025. július 1-jétől a felhő alapú e-pénztárgép használata.

A rendelet szerint a korábbi pénztárgép rendeletben megjelölt, jelenleg is pénztárgép használatra kötelezettek továbbra is használhatják a mostani pénztárgépet egy ideig. Ők 2025. július 1-jétől jogosultak hardverv alapú e-pénztárgépet is választani, de 2028. július 1-jétől kötelező lesz ennek a használata. A hardver alapú e-pénztárgép a maihoz hasonló fizikai adóügyi egységet tartalmazó készülék, de az abban futó szoftvernek alkalmasnak kell lennie az elektronikus nyugta küldésére is.

E-pénztárgépek bevezetése

2022 óta többször beszélt a pénzügyminiszter az e-nyugta bevezetéséről, egyes definíciók 2022-ben be is kerültek az ÁFA törvénybe. 2023. őszén megküldte a Pénzügyminisztérium az Európai Bizottságnak a részletszabályokra vonatkozó tervezetet, és a Kormány jogalkotási tervében is szerepelt a rendelet megalkotása 2024. őszi időponttal. Utóbb azonban a minisztérium visszavonta az eredeti tervezetet és 2024. júniusában újat nyújtott be a Bizottságnak. Végül az e-pénztárgépek forgalmazásáról, üzemeltetéséről, valamint az e-pénztárgépek és az e-nyugta kiállításának követelményeiről szóló 8/2025. (III.31.) NGM rendelet 2025. március 31-én jelent meg a Magyar Közlönyben és több lépcsőben lép hatályba.

Mi az az e-nyugta?

Az e-pénztárgép alkalmas arra, hogy a nyugtát egy ún. nyugtatárba küldje el elektronikusan, ahol a vevő azt meg tudja tekinteni. A vevő egy vevői telefonos alkalmazással, titkosított módon azonosítja magát a kasszánál egy QR kóddal, innen tudja a pénztárgép, hogy ki lesz jogosult az adott e-nyugtát megtekinteni a nyugtatárban. A nyugtatárat eredetileg egy a NAV-tól elkülönülő szervezet működtette volna, de az utolsó tervezet szerint azt a NAV fogja üzemeltetni. Viszont a vevői alkalmazások fejlesztésére magánvállalkozások is jogosultak lesznek, így az adott nyugtához kapcsolódó vevő személyét elvileg nem ismeri a NAV. Az e-pénztárgép már nemcsak az alapadatokat, a bruttó tételértéket, ÁFA kulcsot, összesített adatokat küldi el a NAV-nak adatszolgáltatásként, hanem a nyugtatárba a termékek megnevezését, egyéb pénzmozgásról szóló bizonylatot, az üzemanyagkártyás, egészségkártyás bizonylatot is. A nyugtatár a bizonylatokat 10 évig őrzi és ezzel az adózó bizonylatőrzési kötelezettségét is teljesíti.

Akkor nem kell papír alapú nyugtát adni?

De, a vevő kérésére az e-pénztárgép mindkét változatából továbbra is kell adni papír nyugtát.

E-pénztárgépek típusai

Az e-pénztárgép kétféle lehet: felhő alapú és hardver alapú. A felhő alapú esetében nincs fizikai adóügyi egység, de a nyugtát a vevő kérésére ki kell tudni nyomtatni. Így elviekben lehetséges lesz az e-pénztárgép futtatása például egy mobiltelefonon, de a nyugta nyomtatási lehetőséget ebben az esetben is biztosítani kell. A NAV maga fog készíteni egy ilyen programot, így akiknek ma nem kötelező az online pénztárgép használata, azok áttérhetnek majd a mobilos felhőalapú e-pénztárgép applikáció használatára.

A hardver alapú e-pénztárgép a maiakhoz hasonlóan fizikai adóügyi ellenőrző egységet tartalmaz és ezen felül alkalmas a nyugta elektronikus megküldésére a nyugtatárba.  

Kinek kell e-pénztárgépet használnia?

A korábbi rendelet tervezet szerint az e-pénztárgép használatára kötelezettek köre bővebb lett volna, mint a mostani, pénztárgép használatra kötelezett kör. Egyelőre azonban csak azokra vonatkozik a rendelet, 2025. július 1-jétől lehetőségként, 2028. július 1-jétől kötelezettségként, akiknek eddig is kötelező volt online pénztárgép használata. Gyógyszertárak, kiskereskedők (kivéve a piaci árusokat), javítási, karbantartási szolgáltatást nyújtók, tisztítók, szálláshely szolgáltatók, taxisok, vendéglátósok, kölcsönzők, pénzváltók, plasztikai sebészek, fizikai közérzetet javító és testedzési szolgáltatást nyújtó vállalkozók. Viszont aki áttér a hardver alapú e-pénztárgép használatára, annak jó hír, hogy már nem kell évente helyszíni felülvizsgálatot végeztetnie.

Akik ma kézzel írnak nyugtát, ők választhatják az olcsóbb felhőalapú megoldást.

Mikortól kell e-pénztárgépet használni?

Akik eddig is pénztárgép használatra voltak kötelezettek, azoknak az e-pénztárgép rendelet szerint 2025. július 1-jétől lehetséges, 2028. július 1-jétől viszont kötelező lesz áttérni a hardver alapú e-pénztárgép használatára. 2025. július 1-ig nem valószínű, hogy lesz engedélyezett e-pénztárgép és hozzá vevői alkalmazás, de azt követően várhatóan meg fognak jelenni a gyártók az új szabályoknak megfelelő készülékekkel.

A Készletemhez lesz e-pénztárgép?

A Keszletem.hu pénztárgép programja többek között Fiscat adóügyi egységgel és nyomtatóval teljesíti a NAV előírásokat. Reményeink szerint a Fiscat hamarosan elkészül az e-pénztárgép változattal, és onnantól a készletnyilvántartó és webshopos értékesítést kezelő, számlázó, felhőalapú szoftverrel integrált kasszaprogramunk is képes lesz az e-pénztárgép funkciók teljesítésére.

Erről a témáról még itt olvashatsz:

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a2500008.ngm

https://nav.gov.hu/sajtoszoba/hirek/az-e-penztargepeke-a-jovo-ma-lepett-hatalyba-a-rendelet